Clickbank Products

Askar Wataniah, Garda Batasnya Malaysia


Clickbank Products

Kita turut gembira, Pemerintah membentuk Garda Batas yang terdiri dari para tokoh masyarakat dan pemuda di kawasan perbatasan. Pem bentu kan Garda Batas ditujukan sebagai bagian dari pengembangan manajemen lintas batas negara. Ditargetkan, hingga 2014 mendatang anggota Garda Batas akan mencapai dua ribu orang yang tersebar di 111 kecamatan lini terde pan prioritas perbatasan. Keberadaan relawan dalam Garda Batas tersebut perlu ditegaskan peran dan fungsinya. ”Selama dalam konteks membangun partisipasi pembangunan dari masyarakat setempat, banyak pihak melihatnya sebagai sesuatu yang wajar. Namun, jika para relawan yang tergabung dalam Garda Batas tersebut memerankan fungsi pengamanan, apalagi jadi “milisi” tentu masalahnya jadi lain lagi. Fungsi penjagaan pengamanan dan lalu linas batas negara semestinya menjadi tanggungjawab kepolisian yang di back up oleh TNI.

LinkedTube

Sudah ada delapan angkatan kader Tasbara yang dididik dan dilatih oleh BNPP untuk ikut serta menjaga perbatasan dan mengembangkan partisipasi masyarakat dalam memelihara dan menjaga perbatasan.

Askar Wataniah, Felda Jalin Kerjasama | Detik Perubahan

detikperubahan.com1/29/12

MACHANG – Rejimen 506 Askar Wataniah yang berada di bawah naungan Markas 8 Briged, menjalin kerjasama dengan Felda untuk menarik minat generasi muda Felda menjadi anggota pasukan sukarelawan itu yang

i..me..my..mine: Kem Askar Wataniah..

amieha.blogspot.com1/24/12

Kem Askar Wataniah.. hello u olls yang sangat cute, tomey, ensem, kacak dan bergaye.. huhu.. aku ade berite sikit ni.. memandangkan ujung bulan ni aku bakal direkrut oleh Rejimen Askar Melayu (macam gempak je bunyi

Shafie Nor: Kompeni Askar Wataniah dilancar Ahad

shafienor.blogspot.com2/10/12

Sehubungan itu, GWGF mengundang masyarakat peneroka hadir ke majlis pelancaran pasukan yang dinamakan sebagai Kompeni Askar Wataniah Wilayah Felda di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Gedangsa,

BAKAL ASKAR WATANIAH ATM@SMKG – SMK GEDANGSA…

smkgedangsa.blogspot.com1/31/12

REMARKS : Hari ke-2 sesi pengambilan bakal askar wataniah ATM mendapat sambutan yg begitu hebat terutamanya anak2 muda setempat. Ramai juga bekas pelajar SMKG yg hadir dan menunjukkan minat. Mereka yang

PENUBUHAN ASKAR WATANIAH PMS – HEP POLITEKNIK

unithep.blogspot.com1/15/12

Askar Wataniah (AW) adalah badan sekarela yang berlainan dari badan sukarela yang lain. Ahli merupakan angkatan simpanan Tentera Darat Malaysia sebagai benteng kedua di dalam mempertahankan Negara kita yang

Promosi Askar Wataniah, tugas baru Mejar (K) David Teo? |

metrowealthpictures.net1/6/12

Kini komitmen dan minat yang ditunjukkan memberi satu semangat baru bagi terus aktif dalam Askar Wataniah ini. David Teo mengalu-alukan orang ramai untuk menyertai Askar Wataniah dan tak dilupakan juga kepada

“Every life has a story”: HARIMAU MALAYA ASKAR WATANIAH

sitiamirahmahaydin.blogspot.com1/12/12

HARIMAU MALAYA ASKAR WATANIAH KOLEJ LEGENDA. AGM 2012 12/01/2012. DKA 1/1 9.00 PM – 11.00 PM. Posted by siti amirah mahaydin at 5:47 AM · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook

RSD Medan AW – Kumpulan Askar Wataniah Semboyan dalam

rsdmedan.rsd.mil.my1/17/12

Laman Sosial FB telah dimuatkan gp Askar Wataniah Semboyan dan kepada semua anggota SUK boleh menjadi ahli gp tersebut supaya semua anggota mendapat maklumat terkini aktiviti dan dapat mengemaskinikan

David Teo promosi askar Wataniah – Halaman Gambar Menarik

gambargambarpelik.blogspot.com1/6/12

Jelasnya, antara artis yang telah menyertai askar Wataniah ialah Lisa Surihani, Shahiezy Sam, Diana Amir dan Norliana Shamsudin serta para pekerja Metrowealth Productions. “Seramai 16 kakitangan saya telahpun

ASKAR WATANIAH PKB: Majlis Sambutan Maulidur Rasul

wataniahpkb.blogspot.com1/28/12

Sehubungan dengan itu, mohon kerjasama Anggota Kelab Askar Wataniah berminat bagi nama pada Pengerusi Kelab Amirul bagi menghadiri majlis ini sebelum 1 Februari 2012. Program ini memerlukan 100 orang pelajar

ASKAR WATANIAH PKB: Latihan Tempatan Bulan Februari 2012

wataniahpkb.blogspot.com2/10/12

ASKAR WATANIAH PKB. wataniah PKB sentiasa bersiap sedia untuk dikerah pada bila-bila masa. February (1). UJIAN AMALI ASKAR WATANIAH AR201. ► January (1). LATIHAN TEMPATAN TAHUN 2011. ► 2010 (27)

Peserta Bintek Manajemen Tasbara Angkatan IX-X Tahun 2011 diikuti oleh 111 orang terdiri dari Camat 21 orang, Dan Ramil 23 orang, Kapolsek 30 orang, Pemerintahan Kabupaten 27 orang dan Fasilitator 10 orang. Mereka adalah Pembina di level Kecamatan yang membina kader-kader Garda Batas dalam ikut serta memelihara tanda-tanda batas negara dan mengembangkan potensi yang tersedia di kawasan perbatasan.

Menjaga perbatasan adalah tugas dari seluruh lapisan masyarakat, dengan intinya adalah Polri dan TNI, namun yang tidak kalah pentingnya adalah partisipasi masyarakat di dalam memelihara dan ikut serta dalam mengembangkan apa yang tersedia di kawasan perbatasan.

Hingga Mei 2011, sudah ada 300 tokoh masyarakat dan pemuda yang bergabung dalam Garda Batas. Mereka mendapat pelatihan teknis manajemen lintas batas negara di Jakarta. Menteri Dalam Negeri Gamawan Fauzi sempat mengatakan keberadaan Garda Batas diharapkan mampu memperkuat sistem pertahanan semesta yang melibatkan peran aktif masyarakat. Garda Batas juga diharapkan mampu menjadi pendorong peran aktif masyarakat setempat dalam pembangunan kawasan perbatasan. Ancaman-ancaman non militer diharapkan bisa diminimalisasi dengan keberadaan Garda Batas.

Garda Batas Malaysia

Malaysia sudah lama mempunyai Garda Batas dan itu merupakan salah satu bagian dari komponen cadangan negara itu serta sudah Sudah Terintegari. Askar wathaniah sudah terintegrasi dengan Satpur, banpur dan banmin tentara regular diraja Malaysia dan jumlahnya juga tidak tangung-tanggung, untuk tahun 2011 jumlahnya sudah mencapai 45 ribu personil dalam 15 divisi. Untuk sepanjang perbatasan Indonesia – Malaysia ( Sabah-Kaltim dan Sarawak-Kalbar) terdapat 4 devisi atau setara 2000 personil.

Askar Wataniah Malaysia (AW) adalah badan sukarela yang merupakan Angkatan Cadangan Tentara Darat Malaysia sebagai benteng kedua dalam mempertahankan negara Malaysia. Penyertaan rakyat dalam AW merupakan satu sumbangan murni dalam menyambut seruan pertiwi Malaysia sesuai dengan konsep HANRUH (Pertahanan Menyeluruh) yang ditetapkan dalam Dasar Pertahanan Negara.

Sebagai sebuah negara yang pesat membangun dan berwawasan, pelibatan rakyat dan semua pihak adalah perlu untuk memainkan peranan dalam pembangunan serta pertahanan negara. HANRUH di antaranya menetapkan bantuan nasional termasuk pengelolaan semua sumber negara di samping pelibatan Angkatan Tentara Malaysia.

Aspek-aspek yang ditekankan di dalam HANRUH bukan saja meliputi ketentaraan bahkan aspek pembentukan pemikiran rohani dan jasmani, material, pelayanan dan sumber manusia. HANRUH mengandung dua komponen yaitu Angkatan Tetap (Regular Force) dan Angkatan Cadangan (Volunteer Force) yang telah dikenal sebagai Askar Wataniah. Kedua angkatan ini dianggap sebagai satu angkatan yang sama-sama menggunakan sumber bagi benteng pertahanan negara.

Sejarahnya.

Pasukan sukarela sudah ada di Tanah Melayu Malaysia sejak tahun 1861 dengan pembentukan pasukan sukarela yang dinamakan ‘Penang Volunteer’. Pada tahun 1902, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (FMS) yang terdiri dari Negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang telah membentuk unit sukarelanya yang disebut sebagai ‘Malay State Volunteer Rifles’ (MSVR). Pasukan sukarela tersebut terus berkembang dan beberapa pasukan baru telah dibentuk dengan nama ‘Malay Federated Malay States Volunteer Force’ (FMSVF), ‘Unfederated Malay States Volunteer Force (UFMSVF) dan ‘Straits Settlement Volunteer Force’ (SSVF).

Pada saat Perang dunia Kedua pecah, semua pasukan sukarela yang ada telah bersama-sama dengan Angkatan Tetap melawan tentara Jepang di Malaya. Setelah perang dunia kedua pasukan-pasukan sukarela yang sudah ada, dihidupkan kembali. Pada saat timbul keadaan darurat di tanah Melayu pada tahun 1948, satu pasukan sukarela yaitu Pasukan Kawalan Kampung (Home Guard) telah dibentuk. Pasukan Kawalan Kampung ini telah memainkan peranan yang penting sepanjang masa darurat tersebut.

Kenapa Malaysia Membangun Askar Wataniah. Ada beberapa hal yang menjadi dasar mengapa mereka membentuk AW antara lain adalah :

Dasar Pertahanan Negara (DPN) Malaysia menerangkan bahwa dalam suasana konflik (negara bersiap sedia untuk berperang) semua sumber negara harus dimobilisasikan.

Negara Malaysia tidak mampu menanggung biaya pengurusan tentara reguler yang besar.

Aset negara Malaysia yang kecil perlu diarahkan menjadi dwi-fungsi, yaitu untuk membangun ekonomi negara dan untuk pertahanan negara melalui pelibatan aset tersebut dalam Askar Wataniah.

Peperangan pada zaman ini bukan lagi antara dua angkatan tentara yang bermusuhan tetapi melibatkan seluruh negara dan rakyatnya. Oleh itu, Malaysia memerlukan rakyat yang memiliki `multi skills‘ dan berupaya menggunakan semua sumber negara secara bijaksana yang selanjutnya dapat berfungsi mendukung pertahanan negara dalam keadaan darurat.

Peranan Askar Wataniah.            Konsep Pasukan Cadangan Tentara Darat (PSTD) antara lain juga telah menggariskan bahwa Askar Wataniah mempunyai misi yang sama dengan Angkatan Tetap. Walaupun demikian, peranan yang dimainkan oleh Askar Wataniah adalah berbeda. Peranan Askar Wataniah adalah :

Untuk mengupayakan Angkatan Tetap  dapat bekerja sama dan bersama-sama dengannya mengadakan gelar kekuatan yang diperlukan untuk mempertahankan kepentingan strategik negara di masa darurat atau perang.

Membantu Angkatan Tetap dalam operasi keamanan dan dalam hal ini AW harus bersedia untuk dimobilisasi dan dioperasikan bila keadaan memerlukan.

Membantu dan kerjasama dengan pihak berkuasa masyarakat sipil pada masa-masa bencana alam dan keadaan darurat.

Tugas Askar Wataniah.    Sesuai dengan peranan tersebut di atas, Askar Wataniah harus mampu melaksanakan tugas-tugas sebagai berikut :

Bersedia untuk dioperasikan untuk mengambil alih tanggung jawab pasukan tetap apabila pasukan tetap ditugaskan melaksanakan misi-misi tertentu.

Membantu pertahanan lokal di suatu sektor.

Mengadakan pertahanan kepada sasaran dan instalasi penting (key/essential points) dan kawasan-kawasan penentuan (critical points).

Mengadakan tenaga pengganti untuk Angkatan Tetap.

Mengendalikan dan menyelaraskan pelayanan penting bila diperlukan.

Bertindak sebagai badan intelijen.

Melindungi dan menyelenggarakan saluran komunikasi (Lines of Communication).

Bersedia untuk membantu dan bekerjasama dengan pihak pemerintah sipil dalam menangani kejadian-kejadian bencana alam dan darurat.

 

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge